Hundeskolen 17 – Lesehunden «Echo»

Bilde 13.02.2019 klokken 08.23 (1)Vi har nå lagd 17 episoder av en serie om hunder; Hundeskolen. Serien blir sendt under morgensendingen på NRK P1 / Buskerud og jeg føler meg heldig og beæret som får lov til å prate om hund; min hobby, mitt yrke og mitt livsverk.

17. episode handler om Lesehunden og med oss i studio har vi Ann – Chatrin Lindland Løvstad og lesehunden Echo.

Jeg legger ved linken til programmet hvis du vil høre; noe jeg blir veldig glad for om du vil! Bloggen er en fordypning av intervjuet, så les og hør på begge deler.

Klikk her og hør programmet 02.14.08 inn i sendingen

Bilde 13.02.2019 klokken 08.24 (1)

I denne delen av hundeskolen tar vi opp et spennende tema; lesehunden. Ann Chatrin er en «gammel» venninne av meg og vi har holdt på med hund sammen i mange år. Det er ekstra moro at nettopp «Annca» er en av få som holder på med noe som gjør meg varm om hjertet; nemlig lesehunder!

Hunder er både til glede og nytte. Vår fanesak i hundesenteret er «Gøy med hund» , men mange av våre kunder har høyere ambisjoner med sine hunder og strekker seg mot mål som treffer hundens nytteverdi. Det kan være seg yrkeshunder som søkshunder eller andre tjenestehunder, eller kommende redningshunder eller besøkshunder i ulike former.

Echo er en storpuddel som har egen jobb. Han er ansatt som lesehund på Konnerud skole og med seg har han sin tobente kollega, Ann Chatrin, som er spesialpedagog / lærer. En lesehund er en hund som er aktivt med i leseaktiviteter i skolen og bidrar til at barna lærer å lese på en morsom måte og  som (gjen)skaper lesegleden.

En lesehund har en beroligende effekt på barna og når man leser for en hund så leser man for en som ikke dømmer – eller bedømmer. Echo elsker å bli lest for. Han forstår ikke norsk, men han ELSKER lesestemmer!

Bilde 13.02.2019 klokken 08.23

4 skoler ble tatt ut til lesehundprosjektet som pågikk i et halvt år. Konnerud skole har to hunder på sin lønningsliste og gjennom disse hundene og prosjektet, kunne man se resultater umiddelbart. Leshundene bidro til å skape LESEGLEDE og fikk elevene til å lese mer!

En hund som skal brukes til en slik oppgave, må inneha visse kvaliteter og bli trent til formålet. Det krever MASSE trening; god sosialisering (lyder, bevegelser, berøring – den må tåle MYE), den må være signalfølsom, den må kunne bli håndtert av andre enn eieren og den må ha en tydelig på og av knapp.

«Av» – knappen må være «påmontert» slik at hunden kan bli lest for og være rolig over lang tid. «På» – knappen er til for å holde hunden aktiv under triks og aktive leseøvelser.

Jeg tror ikke vi har forstått verdien av dyr / hunder når det kommer til terapeutisk bruk. Jeg tror ikke vi vet hva de er i stand til å utføre for barn – eller alle typer mennesker i ulike stadier av livet og med ulike utfordringer. Jeg skulle ønske at flere instutisjoner / skoler brukte hunder / dyr for å fargelegge hverdagen, skape motivasjon, læreglede,  mestringsfølelse, trygghet, selskap og nærhet . Jeg siterer Tuva fra Langedrag; «Jeg tror dyr har nøkler inn til oss som vi ikke har til hverandre…» Det er kanskje en av disse nøklene Echo har gjemt i noe svarte krøller og som gjør at han tryller seg en plass inn til barna han jobber med og for.

Bilde 13.02.2019 klokken 08.24

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: