Hundeskolen del 2

Pisk eller gulrot?

business-commerce-paycheck-pay_check-paycheque-pay_cheque-whip-gsun12_low.jpg

Vi har nå lagd 6 episoder av en serie om hunder; Hundeskolen. Serien blir sendt under morgensendingen på NRK P1 / Buskerud og jeg føler meg ydmyk, heldig og beæret som får lov til å prate om hund; min hobby, mitt yrke og mitt livsverk.

Andre episode handler om trening av hund og introduseres som «Pisk eller gulrot». Jeg legger ved linken til programmet hvis du vil høre; noe jeg blir veldig glad for om du vil! Bloggen er en fordypning av intervjuet, så les og hør på begge deler.

Film om det å gå pent i bånd:

https://www.facebook.com/nrkbuskerud/videos/vb.107387162663/1083714188451986/?type=2&theater

Radiointervju / hør 02.18.55 inn i programmet:

Straff / belønning: https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-buskerud/DKBU01020818/17-10-2018?fbclid=IwAR29LmGZkp_pcNCepFHH4eKJXZNNkriV8laibGNInDAg01_dcWw3ru77A0Q#t=1h58m56.96s

f6ab10a44149844056606779c846217de7ff970a

Fra 1970 ble hundetrening sterkt påvirket av trender fra det harde til det myke(ere). Det kom mer og ny kunnskap og syn på lederskap ble forandret.  Rundt 1990 kom mer tekniske trender (eks. klikkertrening) og det mer gjennomtenkte systemet rundt belønningsbasert trening av hunder begynte å ta form.

Det er mange ideologier rundt hundetrening både hos den enkelte hundeeier og instruktører. Det bygges på ulike erfaringer, følelser, dyresyn og verdier.  Det knyttes også ulike innlæringsmetoder og krav til hunden utifra de ulike hundesporter og hverdagens behov for kontroll. Kravene som stilles til hundene,  varierer også ut i fra bedømmingskriterier i konkurranser og prøver og til press fra miljøet i hverdagen selv. Det betyr at hva som oppleves som nødvendig av belønning eller korrigerende tiltak, vil avhenge av en rekke parametere.

13415645_10153504619965047_6439518760805008973_o

Dette er et betent tema og er noe som ofte kan sette sinnene i kok hvis det diskuteres. Er man orientert rundt belønningsbasert trening og i tillegg er dame, blir man fort kalt for «pølsetante» med trykk på p. Ferske valpeeiere stiller ofte spørsmål om de er nødt til å gi godbiter til hunden hele livet og er opptatt av når de kan slutte med godbiter.

Vi forsøker å være mer presise når vi snakker om «å gi en godbit». En godbit (eller matbelønning) er bare en av mange belønningsformer. Istedenfor å bruke ordet «belønning», bruker vi «forsterker» for å presisere at vi forsterker atferder og gjør de mer verdifulle for hunden. En godbit er heller ikke bare en godbit. Matbelønningene (og belønninger generelt) skal være noe hunden virkelig liker – ikke bare noe den spiser fordi den får det. Vi måler kvaliteten på belønningen ved å se på hundens atferd etter at belønningen er gitt. Hvis hunden spiser godbiten, vender seg vekk fra deg og heller prioriterer «å se at maling tørker» – DA er ikke kvaliteten på belønningen der den skal være. Vi ønsker en hund som tigger aktivt etter ny belønningsmulighet og gjerne tilbyr samme atferd (eller en ny) om igjen for å oppnå en ny forsterker.

fullsizeoutput_9830

Sammen med utvikling av metodebruk, stilles også større krav til hundefører, eier og trener.  Vi stiller allerede ekstremt store krav til våre hunder og da er det rettferdig å stille enda større krav til oss selv.  Hvilke ferdigheter bør en trener ha?

  • basis kunnskap om innlæringsteori
  • kunne planlegge trening (lage kriterieplan)
  • ha nok disiplin til å holde seg til planen
  • kunne sette mål
  • ikke ha noe prestisje
  • fantasi
  • ydmykhet
  • kunne kontrollere temperamentet

Og sikkert mange fler….

Når det er sagt; den perfekte hundetrener  er det perfekte mennesket – og det finnes ikke…

Men det kan kompenseres med

  • en god plan (kvalitet viktigere enn kvantitet)
  • korte treningsøkter (så hunden holder fokus)
  • Eier / trener holder fokus (hva du gjør og hvorfor)

fullsizeoutput_98b8

De fleste hunder lever ikke opp til hva allmenhetens forventninger til hva den kan klare. Og mange overdriver hvor godt de har trent hunden….

Vanskelighetene  er ikke å få dyr til å lære seg ting, men å få dem til å lære seg det vi ønsker. Som regel lærer vi dem noe helt annet.  Hunden lærer hele tiden ; ikke bare under planlagt trening. Det som er tydelig for oss er ikke nødvendigvis tydelig for hunden og under foredrag spør jeg ofte spørsmålet: hvorfor kjører du ikke på grønt lys?

L3Rvb2xzL3Bob3RvYWxidW1fdmlldy9zcGFuaWEvaW1nLzI3NjQvc21hbGw0LzI3NjQ1MC5qcGcvQ3JvcC8_eD0wJnk9MCZ3aWR0aD00NDMmaGVpZ2h0PTI5MA.jpeg

Det blir som regel stille i salen før de får tenkt seg om. For det hender jo at man ikke kjører selv om lyset skifter til grønt. Årsaken er jo ofte at vi ikke er oppmerksomme, vi tenker på noe annet (eller gjør noe annet), vi kan bli forstyrret av andre ting i miljøet osv. Akkurat de samme grunnene til at hundene heller ikke alltid «hører» når vi gir kommandoer (eller signaler som jeg liker å kalle det).

Det at hunden ikke utfører atferden på signal, gir oss ikke rettighet til å påføre den ubehag og straff. Jeg tenker at når hunden ikke gjør som jeg ønsker, så er det fordi jeg har trent for lite, generalisert for dårlig, signalet er for dårlig befestet, at hunden synes det vanskelig eller andre svikt i mitt eget treningssystem. Vi tenderer jo til å trene på det hunden allerede kan og trene mindre på det som er vanskelig. Kanskje vi selv mangler verktøy for å få det til? Kanskje det finnes begrensninger i hunden som gjør at vi ikke når helt til topps dit vi ønsker?

Det er mye etikk i trening av dyr. Hvilken rett har jeg egentlig til å utsette en hund for noe vondt bare fordi jeg vil lære den noe?

38645829_10156204194442713_2070462566416515072_n

Jeg har gjort meg opp en holdning som er forankret i et verdibasert tankesett om at jeg gjør det jeg kan for å unngå å bruke straff på mine hunder ( og andre dyrearter jeg trener). Straff definerer jeg i denne sammenheng som å påføre ubehag. Dette er min ledetråd og det jeg streber etter. Det krever mye av meg å legge grunnlaget så godt i hunden at behovene for korrigerende tiltak er så få som mulig. Jeg har en omvendt tankegang hvor jeg fokuserer på det jeg vil at hunden skal gjøre, framfor det den ikke skal gjøre.

Jeg vet at mange deler mine tanker og jeg håper at de som fortsatt lever i skyttergraven og skyter hunder med kanoner, forandrer mening, får ny erfaring og at all trening av dyr kan gå inn i fremtiden med belønningsbaserte metoder og verdier.

13576840_10154323697286926_1953470004730246322_o

 

1 kommentar (+add yours?)

  1. Trackback: Hundeskolen del 5 | Gro Saugerud - min blogg

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: